"La verdadera educación consiste en obtener lo mejor de uno mismo. ¿Qué otro libro se puede estudiar mejor que el de la Humanidad?"
Mahatma Gandhi

dijous, 20 d’octubre del 2011

La competència comunicativa

El divendres 7 d'octubre, a COED, vam estar treballant la competència comunicativa, definida com allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants (existeixen varietats geogràfiques (dialectes) i varietats culturals (registres)). 
Aprendre a parlar és una experiència social, necessitem el grup. El concepte de la llengua per tant, no és suficient. Es necessita doncs, un concepte que contingui la llengua i la pragmàtica. Aquest concepte apareix amb el nom de competència comunicativa.
La competència comunicativa té diferents components: quatre tipus de coneixements i habilitats:
  1. Competència lingüística/gramatical
  2. Competència sociolingüística
  3. Competència discursiva
  4. Competència estratègica
*Aquestes dues últimes competències, són les que dominen els comunicadors.  

La competència lingüística/gramatical es refereix al domini del codi lingüístic i s'ocupa del nivell fonològic, morfològic, sintàctic i lèxic i semàntic. 

Fotògraf: Peter Dazeley
La competència sociolingüística fa referència a les regles socioculturals d'ús i s'ocupa de la situació dels participants (té a veure amb el registre i les varietats), del propòsit de la interacció, és a dir, ser eficaç en aconseguir l'objectiu que ens proposem, hem d'identificar un propòsit, i per últim, s'ocupa de les normes i convencions de la interacció. 
És a dir, que per ser un bon comunicador, s'han de plantejar aquestes tres preguntes: a qui m'adreço? amb quin objectiu ho faig? quines normes i convencions hi ha?

La competència discursiva fa referència al repte d'aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere a partir de les formes gramaticals i significats. S'ocupa, per una banda, de la cohesió de la forma, és a dir, que existeix cohesió entre les frases i per tant, té continuïtat una idea amb una altra. Aquí es treballa els connectors (d'una banda, per acabar, tanmateix,etc.) i els signes de puntuació. Per altra banda, s'ocupa de la coherència en el significat, és a dir, que no es contradiu i que s'aprofundeix en la idea principal. 



Per acabar, la competència estratègica que es refereix a les estratègies de comunicació no verbal que es poden utilitzar per compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències (tenir una paraula a la punta de la llengua i no sortir-te'n) i per afavorir l'efectivitat de la comunicació (amb humor i exemples). 
Per ser un bon estrateg s'ha de pensar i fer-ho reflexivament. Alhora també s'ha de prendre consciència dels peus, les mans, la velocitat, el volum,etc. 

Aprofito un treball que vam entregar el mateix 7 d'octubre sobre Ken Robinson per mostrar un exemple de bon comunicador que posa en pràctica tots els conceptes descrits: 

                                 


Ken Robinson és un gran comunicador. Sap com contactar amb el públic mitjançant bromes, exemples i anècdotes i parteix d'una improvització basada en un guió estructurat mentalment. 
Aquesta és una de les interessants conferències d'aquest educador, escriptor i conferenciant, expert en temes relacionats amb la creativitat, la qualitat de l'aprenentatge, la innovació i els recursos humans.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada